naar top
Menu
Logo Print

PERI INGEZET VOOR COMPLEXE OVERKAPPING VAN KABELTRAM IN LUXEMBURG

PERI ONTWERPT EEN BIJZONDERE BEKISTINGSCONSTRUCTIE

In Pfaffenthal (Luxemburg) is onlangs een eerste kabeltrambaan in gebruik genomen. Die ontsluit het nieuwe station 'Gare du Pont Rouge' dat 40 meter lager ligt met het plateau van Kirchberg waar reizigers kunnen overstappen op tram of bus. Voor de treinreizigers betekent dit een aanzienlijke tijdswinst.Het traject van de kabeltrambaan is 200 meter lang en loopt 75 meter doorheen een tunnel, verdeeld over twee kokers van 21,10 meter breed. De geografische omstandigheden én een hellingsgraad van 20% vroegen om een bijzondere bekistingsconstructie.

TWEE TUNNELBEKISTINGSWAGENS OP MAAT MET STANDAARDSYSTEEM-ONDERDELEN

Modulaire PERI VARIOKIT
Een tunnelbekistingswagen gemonteerd met modulaire PERI VARIOKIT systeemonderdelen

De PERI engineers gingen aan de slag, onderzochten verschillende pistes en werkten de meest veilige, gebruiksvriendelijke en kostefficiënte bekistingsoplossing uit voor dit project. Met VARIOKIT systeemonderdelen werden er twee tunnelbekistingswagens van elk 9,60 m breed, 6,40 m hoog en 15 meter lang gebouwd; goed voor een totaalgewicht van 35 ton per wagen. De hoofdcomponenten van deze bekistingswagens zijn stalen RCS- klimstijlen (24 per wagen) met buigvaste koppelingen en SLS schoren, geschikt voor zware lasten. De verschillende onderdelen van de tunnelwagens werden door middel van een kraan ter plaatse gebracht en gemonteerd.

VARIOKIT-ONDERDELEN VOORAF GEMONTEERD GELEVERD

Op de wagens werden vervolgens VARIOKIT panelen geplaatst voor de bekisting van de overkapping. De voormontage van de VARIOKIT constructie - zoals het samenstellen van de dakprofielen en het op lengte draaien van alle SLS spindels - werd in de montagehal in Schijndel (PERI Nederland) uitgevoerd. Onder leiding van een PERI supervisor werd de volledige constructie dan op de werf zelf samengesteld. Nadien werden boven op de constructie de PERI dragers geplaatst voor de bekistingsplaat van de overkapping.
Twee tunnelbekistingswagens van PERI ingeschakeld voor de betonnering van de tunneloverkapping

Tunnelbekistingswagens van PERI
Twee tunnelbekistingswagens van PERI ingeschakeld voor de betonnering van de tunneloverkapping

DE BEKISTING

Afhankelijk van de dikte van de overkapping - variërend tussen de 1,25 m en 1,35 m - werd er vervolgens per 7,50 meter een stuk overkapping gestort; of zo'n 250 m³ per keer. Voor de bekisting en ontkisting werden eenvoudige vijzels gebruikt. Het beton zelf werd met een pomp aangevoerd. Na twee dagen uitharding werden de spindels onder de klimstijlen weggehaald, waardoor heel de bekistingsstructuur 8 cm zakte. Met een rupskraan werd de hele tunnelwagen met bekistingspanelen voorgetrokken op het shuttletraject (hellingsgraad van 20%!) en werd alles opnieuw in gereedheid gebracht om de volgende 7,50 meter overkapping te storten.

VEILIG, SNEL, EFFICIËNT, ECONOMISCH

Op de VARIOKIT bekisting zelf werden verschillende werkplatformen gemonteerd, waardoor arbeiders in alle veiligheid konden werken. Dat was een primaire vereiste van de opdrachtgever.

Graaf- en andere machines hadden vrije doorgang onder de bekistingswagens, hetgeen een efficiënt verloop van de werken aanzienlijk verhoogde. Ook het gebruiksgemak zelf van de bekistingswagens betekende een extra troef en stond garant voor een vlotte doorlooptijd van de werken binnen de vooropgestelde termijnen. De verschillende VARIOKIT onderdelen werden ingehuurd, wat de oplossing ook economisch aantrekkelijk maakte. Bovendien kon het modulaire systeem optimaal aangepast worden aan de wisselende eisen van de werf, waardoor de hoeveelheid in te huren materiaal ook beperkt bleef.

SUPPORT EN KNOWHOW OP DE WERF

Op de werf zelf werd de ploeg van de opdrachtgever ondersteund door een PERI supervisor die de nodige support leverde voor de montage van de bekistingswagens.

PERI

PERI

KLAMPOVENWEG 300
2850 BOOM
+3252319931
+3252300830
www.peri.be